شروع کنید

خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

۵.۰ rating based on ۱,۲۳۴ ratings

بیانات آیت الله تبریزیان پیرامون ” خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی ” در سلسله دروس طبی خود مورخ 96/02/23 بشرح ذیل می باشد:

اهمیت و ارزش برنج در روایات و خاصیت درمانی برنج

 مستفاد از روایات بالا بودن ارزش غذایی برنج است که خیلی فوائد دارد.

یکی از فوائد برنج پیشگیری از بواسیر است. برنج حتی می‌تواند درمان بواسیر باشد.

ائمه علیهم السلام غبطه می‌خوردند به مردمانی که سرزمین آن ها برنج داشته است.

وَ إِنَّا لَنَغْبِطُ أَهْلَ الْعِرَاقِ بِأَکْلِهِمُ‌ الْأَرُزَّ وَ الْبُسْرَ فَإِنَّهُمَا یُوَسِّعَانِ الْأَمْعَاءَ وَ یَقْطَعَانِ الْبَوَاسِیر[1] خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

یعنی ما به اهل عراق غبطه می‌خوریم زیرا برنج و خرمای خشک می‌خورند زیرا روده ها را توسعه می‌دهند و جلوی بواسیر را می‌گیرند.

گویا رابطه ای بین تنگی روده ها و ابتلاء به بواسیر وجود دارد ولی برنج پیشگیری از بواسیر محسوب می‌شود زیرا باعث توسعه روده ها می‌شود و از بواسیر جلوگیری می‌کند.

اگر مردم دنبال محصول ارگانیک باشند، شالیکارها نیز تشویق به تولید محصول ارگانیک می‌شوند.

در بعضی نقل ها به جای کلمه‌ی «بُسر»، کلمه‌ی «بُر» یعنی گندم آمده است ولی ظاهرا «بسر» درست است.

بله بعضی ها هم «بسر» را به خرمای نارس معنا کرده اند. خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

صحبت وجود خرمای خشک نیست، بلکه خرمای خشک در عراق فراوان بوده است. خرمای عجوه در عربستان وجود دارد ولی کیلویی صد و پنجاه هزار تومان است و مشابه آن در عراق کیلویی هزار و پانصد تومان است. الان در عراق شاید چند میلیون نخل وجود داشته باشد.

توصیه امام صادق سلام الله علیه به خوردن برنج یا پی

داستانی وجود دارد که از چند طریق نقل شده است:

کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ إِنَ‌ ابْنَتِی‌ قَدْ ذَبَلَتْ وَ بِهَا الْبَطَنُ فَقَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْأَرُزِّ بِالشَّحْمِ خُذْ حِجَاراً أَرْبَعاً أَوْ خَمْساً فَاطْرَحْهَا بِجَنْبِ النَّارِ وَ اجْعَلِ الْأَرُزَّ فِی الْقِدْرِ وَ اطْبُخْهُ حَتَّى یُدْرِکَ وَ خُذْ شَحْمَ کُلًى طَرِیّاً فَإِذَا بَلَغَ الْأَرُزُّ فَاطْرَح‌ الشَّحْمَ فِی قَصْعَهٍ مَعَ الْحِجَارَهِ وَ کُبَّ عَلَیْهَا قَصْعَهً أُخْرَى ثُمَّ حَرِّکْهَا تَحْرِیکاً جَیِّداً وَ اضْبِطْهَا کَیْ لَا یَخْرُجَ بُخَارُهُ فَإِذَا ذَابَ الشَّحْمُ فَاجْعَلْهُ فِی الْأَرُزِّ ثُمَّ تَحَسَّاهُ.[2]

یعنی نزد امام صادق سلام الله علیه بودم مردی آمد و عرض کرد دخترم آب و پژمرده شده است و مشکل آن اسهال شدید است فرمود چرا برنج با روغن شحم نمی‌دهید؟ چهار یا پنج سنگ بگیر و زیر آتش قرار بده و برنج را در دیگ قرار بده و آن را بپز تا پخته شود و قلوه پی تازه بگیر و آن را در یک ظرف بگذار و سنگ ها را در آن قرار بده و ظرف دیگری را روی ظرف قرار بده و آن را تکان بده و آن ها را محکم بگیر تا بخار آن خارج نشود و زمانیکه پی آب شد آن را روی برنج بریز و دخترت آن را بخورد.

برنج با شحم به عنوان درمان اسهال مطرح است. خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

روش تهیه‌ی روغن شحم مخصوص است. امروزه روغن شحم تهیه می‌شود ولی به روش معمولی آب می‌کنند. این کار خوب است ولی منافع کامل شحم را ندارد. آب کردن شحم به روشی است که در روایت آمده است.

سنگ ها و شحم داخل زودپز قرار بگیرد و در آن محکم بسته شود تا بخار آن خارج نشود و آن را محکم تکان بدهند. در روشی که امروزه روغن شحم درست می‌کنند، بخار آن خارج می‌شود.

زودپز افقی تکان داده شود یا سر زودپز گرفته شود تا بخار شحم خارج نشود.

استفاده می‌شود که بهترین پی، قلوه پی است و بهترین روش برای تهیه‌ی روغن شحم همانی است که در روایت ذکر شده است.

حضرت سلام الله علیه برای درمان، یک غذا معرفی کرده اند و نه دارو بنابراین می‌توان از شحم به عنوان غذا استفاده کرد هرجند بیماری وجود نداشته باشد.

از اینکه در روشی که روایت بیان کرده است، شحم روی آتش مستقیم قرار نگرفته است استفاده نمی‌شود که روغن شحم برای سرخ کردنی مناسب نیست.

اگر سنگ ها خیلی داغ باشد، تمام شحم ها آب می‌شوند. در روایت آمده است که در زمان پختن برنج، سنگ ها داخل آتش باشند، یعنی سنگ ها خیلی داغ می‌شوند و به راحتی حرارت خود را از دست نمی‌دهد.

شحم گاوی که می‌چرد خوب است ولی گاوی که نمی‌چرد بهتر از روغن های مرسوم بازار است که از نفت تهیه شده است. خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

برنج خشک بهترین درمان برای شکم درد

در روایت آمده است:

شَکَوْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعَ بَطْنِی فَقَالَ لِی خُذِ الْأَرُزَّ فَاغْسِلْهُ ثُمَّ جَفِّفْهُ فِی الظِّلِّ ثُمَّ رُضَّهُ‌ وَ خُذْ مِنْهُ فِی کُلِّ غَدَاهٍ مِلْ‌ءَ رَاحَتِکَ وَ زَادَ فِیهِ إِسْحَاقُ الْجَرِیرِیُّ تَقْلِیهِ قَلِیلًا وَزْنَ أُوقِیَّهٍ وَ اشْرَبْهُ.[3]

یعنی به امام صادق سلام الله علیه از شکم درد شکایت کردم فرمود برنج بگیر و آن را بشوی و در سایه خشک کن و نرم کن و از آن یک کف هر روز صبح بخور و در روایت دیگر آمده است که به اندازه‌ی سی یا هفتاد گرم آن را تفت بده و بخور.

به نظرم اگر تفت داده شود بهتر باشد. خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

«تقلیه» یعنی آن را بدون روغن تفت بده.

خاصیت برنج و سماق ، درمان اسهال صفراوی

در روایت آمده است:

کَانَ بِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعُ الْبَطْنِ فَأَمَرَ أَنْ یُطْبَخَ لَهُ الْأَرُزُّ وَ یُجْعَلَ عَلَیْهِ السُّمَّاقُ فَأَکَلَهُ فَبَرَأَ.[4]

یعنی امام صادق سلام الله علیه شکم درد داشت امر کرد برای او برنج بپزند و روی آن سماق بریزند آن را میل کرد و خوب شد.

بیماری امام صادق سلام الله علیه اسهال شدید معروف به «بَطَن» بود. خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

امروزه به افرادی که اسهال شدید و مداوم دارند سفارش می‌کنیم همیشه روی غذاهای خود به خصوص برنج، سماق بریزند زیرا سماق اسهال را درمان می‌کند.

ظاهرا برنج و سماق درمان تمام انواع اسهال است بنابراین اسهال صفراوی را هم شامل می‌شود.

طرز تهیه سوپ برنج بهمراه خواص درمانی 

در روایت آمده است: خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

مَرِضْتُ‌ سَنَتَیْنِ‌ وَ أَکْثَرَ فَأَلْهَمَنِیَ اللَّهُ الْأَرُزَّ فَأَمَرْتُ بِهِ فَغُسِلَ وَ جُفِّفَ ثُمَّ أُشِمَّ النَّارَ وَ طُحِنَ فَجَعَلْتُ بَعْضَهُ سَفُوفاً وَ بَعْضَهُ حَسْوا[5]

یعنی امام صادق سلام الله علیه فرمود دو سال یا بیشتر مریض شدم خداوند به من الهام کرد برنج بخورم امر کردم برنج را بشویند و خشک کنند و مختصری تفت دادند و آسیاب شد و بعضی را خشک کردم و بعضی را سوپ درست کردم.

بنابراین سوپ هم برای بیماری ها و شکم درد و اسهال خوب است.

«صفوف» چیزی است که باید خشک خورده شود. هر پودر خشک که خورده شود، صفوف است. خواص برنج در احادیث طب اسلامی و خاصیت های درمانی

شاید طرز تهیه‌ی سویق برنج آن باشد که در این روایت ذکر شده است ولی امام سلام الله علیه از آن تعبیر به سویق نکرده است بلکه گفته است صفوف درست کرده ام.

برای ائمه علیهم السلام از ابتدا مشخص است که چه زمانی مریض می‌شوند و چه زمانی بهبودی پیدا می‌کنند و چه باید مصرف کنند. و این ها در کتابی که همراه دارند وجود دارد همان کتابی که در قرآن ذکر شده است. اگر اقدام برای درمان هم انجام بدهند خوب نمی‌شوند ولی ائمه علیهم السلام تخطی از کتابی که دارند انجام نمی‌دهند.

﴿ ما أَصابَ مِنْ مُصیبَهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فی‌ أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فی‌ کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیر﴾[6]

یعنی هیچ مصیبتى (ناخواسته) در زمین و نه در وجود شما روى نمى‌دهد مگر اینکه همه آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است و این امر براى خدا آسان است‌

این کتاب دست ائمه علیهم السلام وجود دارد.

منابع:

  1. المحاسن، برقی، ج2، ص504.
  2. الکافی، کلینی، ج6، ص341، ط اسلامیه.
  3. الکافی، کلینی، ج6، ص342، ط اسلامیه.
  4. الکافی، کلینی، ج6، ص342، ط اسلامیه.
  5. المحاسن، برقی، ج2، ص502.
  6. سوره حدید، آیه22.
سلامت نویس وب‌سایت