سفارش داروهای طب اسلامی

۱۴ نسخه معجزه آسا درمان میگرن

۱۴ نسخه معجزه آسا درمان میگرن

۵.۰ rating based on ۱,۲۳۴ ratings

میگرن اختلالی شایع است که ما در این مطلب 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن را معرفی می کنیم، میگرنی ها معمولا با سردردهای پی در پی همراه هستند که در طب جدید درمان های ریشه ای برای آن وجود ندارد، آیت الله تبریزیان در سلسله دروس خود در طب اسلامی، مورخ 1393/12/25 راه های درمانی و نسخه های معجزه آسا درمان میگرن را در طب اسلامی و گیاهی بیان میکنند:

روغن بنفشه پایه کنجدی، اولین درمان از 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن

اگر روغن ‌بنفشه درست تهیه شود درمان بسیار خوب برای بیماری ‌های سخت است. ازآنجا که روغن کنجد خود درمان سردرد است بهتر است از روغن‌بنفشه پایه کنجد برای میگرن استفاده شود.

14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن, تبریزیان, روغن بنفشه, خرید روغن بنفشه, طرز ساخت روغن بنفشه, روغن بنفشه پایه کنجد, ایت الله تبریزیان, درمان میگرن, طب اسلامی

برای تهیه روغن‌بنفشه ابتدا گل بنفشه را در ظرفی (ترجیحاً شیشه‌ای) قرار داده و روی آن روغن می‌ریزیم تا روغن روی گل‌ها برسد سپس پشت شیشه در معرض نور غیرمستقیم آفتاب به مدت یک ماه می‌گذاریم بماند و هر سه یا چهار روز شیشه را تکان می‌دهیم تا مواد آن خوب جابجا شود بعد از یک ماه اگر بخواهیم روغن بهتری درست کنیم باید روغن را صاف کنیم و دوباره در آن گل بریزیم و مانند قبل یک ماه بگذاریم بماند و این کار را اگر ده ماه ادامه دهیم روغن به‌دست‌آمده بسیار باکیفیت و درمان بسیاری از بیماری‌هاست.

در روایت آمده: «دهن الحاجبین بالبنفسج یذهب بالصداع.»[1]

ترجمه روایت:
«روغن‌مالی روی ابروها با روغن‌بنفشه میگرن را برطرف می‌کند.»

در روایت آمده: «وکان یدهن بالبنفسج ویقول : هو أفضل الادهان … وکان (صلی الله علیه و آله) یدهن حاجبیه من الصداع»[2]

ترجمه روایت:
«(پیامبر صلی الله علیه و آله) از روغن‌بنفشه استفاده می‌کردند و می‌فرمودند این بهترین روغن‌هاست … و روی ابروها روغن‌بنفشه می‌مالیدند برای درمان میگرن.»

کاسنی و بنفشه داروی معجزه آسا درمان میگرن

14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن, ایت الله تبریزیان, کاسنی, درمان میگرن, فروشگاه طب اسلامی, درمان خانگی میگرن, طب اسلامی

امام رضا (سلام الله علیه) می‌فرمایند: «الهندباء شفاء من ألف داء ما من داء فی جوف ابن آدم إلا قمعه الهندباء قال: ودعا به یوما لبعض الحشم وکان تأخذه الحمى والصداع فأمر أن یدق وصیره على قرطاس، وصب علیه دهن البنفسج ووضعه على جبینه ثم قال: أما إنه یذهب بالحمى وینفع من الصداع ویذهب به[3]

ترجمه روایت:
«کاسنی درمان هزار بیماری است، نیست هیچ بیماری در بنی‌آدم مگر اینکه کاسنی آن را سرکوب می‌کند و امام فرمودند که برای یکی از خادمان کاسنی بیاورند، آن شخص مبتلا به تب می‌شد، امام امر کرد که کاسنی را بکوبند و آن را روی کاغذ قراردادند و روی کاسنی روغن‌بنفشه ریختند و آن را (کاسنی و روغن‌بنفشه) روی پیشانی او قراردادند سپس امام فرمودند این تب را برطرف می‌کند و برای میگرن مفید است و آن را از بین می‌برد.»

با توجه به روایت کاسنی جزو درمان‌های عمومی است. در این درمان بهتر است از روغن‌بنفشه پایه زیتون استفاده شود، به‌طورکلی آنچه از روایات به دست آوردیم برای استعمال خارجی بهتر است از روغن‌بنفشه پایه زیتون استفاده شود و برای ریختن داخل بینی از روغن‌بنفشه پایه کنجد.

آب ولرم بنوشید تا از درد میگرن رهایی پیدا کنید

14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن, خواص اب ولرم, اب جوشیده, ایت الله تبریزیان, درمان خانگی میگرن, داروگیاهی میگرن, نوشیدن اب ولرم, طب اسلامی

در روایت آمده: «کان رسول الله (صلى الله علیه وآله) إذا أفطر بدء بحلواء یفطر علیها فإن لم یجد فسکره أو تمرات فإذا أعوز ذلک کله فماء فاتر وکان یقول: ینقی المعده والکبد ویطیب النکهه والفم ویقوی الأضراس ویقوی الحدق ویجلو الناظر ویغسل الذنوب غسلا ویسکن العروق الهائجه والمره الغالبه ویقطع البلغم ویطفی الحراره عن المعده ویذهب بالصداع.»[4]

ترجمه روایت:
«پیامبر (صلی الله علیه و آله) زمان افطار، با حلوا افطار می‌کردند و اگر حلوا نمی‌یافتند با شکر یا خرما و اگر هیچ‌کدام نبود با آب ولرم افطار می‌کردند و می‌فرمودند معده و کبد را پاک می‌کند و انسان و دهان را خوش‌بو می‌کند و دندان‌ها را تقویت می‌کند و بلغم را قطع می‌کند و گرمی معده را خاموش می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند.»

شاید بتوان گفت که علت میگرن، گرمی معده یا بلغم یا پاک نبودن و مشکل معده و کبد و یا دندان‌درد است، البته برای این دلیل نداریم.

حنا، چهارمین نسخه از 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن

14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن, ایت الله تبریزیان, خرید حنا, طب اسلامی, ایت الله تبریزیان, درمان میگرن با حنا, طب اسلامی

حنا فواید زیاد دارد و روایات بسیار در استفاده از حنا تأکید کرده‌اند،

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «الحناء خضاب الاسلام یزید فی المؤمن عمله ویذهب بالصداع ویحد البصر ویزید فی الوقاع وهو سید الریاحین فی الدنیا والآخره.»[5]

ترجمه روایت:
«حنا رنگ موی اسلامی است، عمل مؤمن را زیاد می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند و بینایی را تقویت می‌کند و عمل هم‌بستر شدن را زیاد می‌کند و سید گل‌ها (گیاهان معطر) در دنیا و آخرت است.» همچنین فرمودند:
«ما خلق الله شجره احب الیه من الحناء.»[6]

ترجمه روایت:
«خداوند نزد خود گیاهی محبوب‌تر از حنا خلق نکرده است.» محل استعمال حنا کل بدن است و حداقل باید برای سروصورت استفاده کرد. ائمه (علیهم السلام) مقید بودند که در حمام از گردن تا پا نوره بمالند و بعد از نوره از سر تا پا حنا بمالند.

در روایت آمده: «رأیت أبا جعفر علیه السلام وقد خرج من الحمام وهو من قرنه إلى قدمه مثل الورده من أثر الحناء.»[7]

ترجمه روایت:
«امام صادق (سلام الله علیه) را دیدم که از حمام خارج شد درحالی‌که از سر تا پا مانند گل بود در اثر استفاده از حنا.»

در روایت دیگری آمده: «نفقه درهم فی الخضاب أفضل من نفقه درهم فی سبیل الله»[8]

ترجمه روایت:
«هزینه کردن یک درهم برای رنگ کردن مو بهتر از هزینه یک درهم در راه خداست»

اگر بخواهیم حنا را برای سر استفاده کنیم باید به‌قدری صبر کنیم که رنگ بگیرد ولی برای بدن نیاز نیست که رنگ بگیرد.

پنجمین میگرن درمان آب زمزم است

14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن, سردرد, میگرن, بستن سر, میگرن, ایت الله تبریزیان, درمان خانگی سردرد, طب اسلامی

از ابن عباس نقل‌شده: «إن الله یرفع المیاه العذاب قبل یوم القیامه غیر زمزم، وأن ماءها یذهب بالحمى والصداع والاطلاع فیها یجلو البصر، ومن شربه للشفاء شفاه الله، ومن شربه للجوع أشبعه الله[9]

ترجمه روایت:
«خداوند قبل از قیامت آب‌های شیرین را از زمین برمی‌دارد به‌غیراز زمزم، آب زمزم سرگیجه و میگرن را برطرف می‌کند و نگاه کردن در چاه زمزم بینایی را جلا می‌دهد و اگر کسی به‌قصد شفا از آن بنوشد خداوند او را شفا می‌دهد و اگر کسی به خاطر گرسنگی آن را بنوشد خداوند او را سیر می‌کند.»

آب زمزم از درمان‌های عمومی است.

آب باران، ششمین نسخه از 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن

در روایت آمده: «وإن کان به صداع سکن عنه، وسکن عنه کل داء فی جسمه»[10]

ترجمه روایت:
«(کسی که این آب را بخورد) اگر میگرن داشته باشد تسکین می‌یابد و نیز تمام دردهایی که در بدن دارد تسکین می‌یابد.»

حجامت سر، هفتمین درمان میگرن 

در روایت آمده: «الحجامه فی الرأس شفاء من سبع : من الجنون والجذام والبرص والنعاس ووجع الضرس وظلمه العین والصداع.»[11]

ترجمه روایت:
«حجامت سر درمان هفت بیماری است، جنون و جذام و پیسی و خواب‌آلودگی و دندان‌درد و تاری چشم و میگرن.» محل حجامت سر باید به‌اندازه یک وجب از نوک بینی فاصله داشته باشد.

سیاه دانه، نسخه معجزه آسا درمان میگرن در طب اسلامی

14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن, سیاه دانه, میگرن, ایت الله تبریزیان, فروشگاه طب اسلامی, سردرد

امام صادق (سلام الله علیه) می‌فرمایند: «إن فی الشونیز شفاء من کل داء ، فأنا آخذه للحمى والصداع والرمد ولوجع البطن ولکل ما یعرض لی من الاوجاع فیشفینی الله عزوجل به[12]

ترجمه روایت:
«در سیاه‌دانه درمان کل بیماری‌ها است، من از آن استفاده می‌کنم برای تب و میگرن و ورم ملتحمه (التهاب چشم) و شکم‌درد و برای کل دردهایی که بر من عارض می‌شود و خداوند مرا درمان می‌کند.»

معمولاً مقدار مصرف سیاه‌دانه به تعداد فرد است، هفت عدد یا نه عدد یا یازده یا بیست‌ویک و مانند این اعداد.

مرکب هفت (داروی شافیه)، از 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن

داروی شافیه همان داروی حضرت موسی (علیه السلام) است، بهترین فصل برای تهیه این دارو فصل بهار است و ترکیبی از سیر، شیر، روغن زرد، عسل، سیاه‌دانه، فلفل و مرزنجوش و باید از شیر گاوی استفاده شود که در طبیعت تغذیه می‌کند، وقتی داروی شافیه ساخته شد بلافاصله باید دفن شود زیر خاک، خاکستر یا جو، وگرنه خراب می‌شود، وقتی دفن شد هرماه که بگذرد بر خواص آن افزوده می‌شود و قابلیت درمان طیف بیشتری از بیماری‌ها را پیدا می‌کند، اگر پنج ماه گذشته باشد درمان میگرن است.

در روایت آمده«وإذا اتى علیه خمسه اشهر یؤخذ دهن بنفسج أو دهن خل ویؤخذ من هذا الدواء نصف عدسه تداف بالدهن ویسعط به صاحب الصداع المطبق»[13] 

ترجمه روایت:
«زمانی پنج ماه بر آن گذشت، روغن بنفشه یا روغن گل سرخ بگیرید و از داروی شافیه به‌اندازه نصف عدس بگیرید و در روغن حل کنید و در بینی فرد مبتلا به میگرن بریزید.»

عبارت «دهن خل» که در روایت آمده صحیح نیست و درست «دهن جل» به معنی روغن گل سرخ است. هر بار که بخواهند روغن در بینی بریزند باید نصف عدس از دارو را در دو یا سه قطره از روغن حل کرد (جمعاً چهار قطره) و در هر سوراخ بینی در قطره ریخت نه اینکه نصف عدس را در مقداری روغن حل کنند و یک قطره درست کنند و در طول زمان از آن استفاده کنند، البته یک‌بار استعمال کافی است و شاید در بعضی موارد دو بار نیاز شود، این درمان بسیار مؤثر است و حتی میگرن سخت را هم درمان می‌کند.

تربت امام حسین سلام الله علیه، معجزه گر درمان میگرن

در روایتی درباره سردرد آمده: «از تربت امام حسین (سلام الله علیه) بگیرید و با آب حل کنید و در یک ظرف شیشه‌ای با قلم آهنی بنویسد و بشویید و به کسی بدهید که درد دارد ﴿سلام قولا من رب رحیم﴾، حسبی الله ونعم الوکیل ، طه ﴿ما أنزلنا علیک القرآن لتشقى﴾، ﴿إن الله یمسک السموات الایه﴾، ﴿یرید الله أن یخفف عنکم﴾، ﴿الان خفف الله عنکم﴾، ﴿قلنا یا نار کونی بردا وسلاما على إبراهیم﴾، ادرأ عن فلان ابن فلانه الحر والبرد والملیله وجمیع الالام والاسقام والاعراض والامراض والاوجاع والصداع ، طسم ، ﴿طس﴾ بأسماء الله ، ﴿حم عسق کذلک یوحی إلیک وإلى الذین من قبلک الله العزیز الحکیم﴾ ولا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم والحمد لله رب العالمین وصلواته على سیدنا محمد النبی وآله الطاهرین ، یا من تزول الجبال ولا یزول صل على محمد وآل محمد وأزل کل ما بفلان بن فلانه من مرض وسقم وألم إنک على کل شیء قدیر وحسبنا الله وحده وصلاته على محمد النبی وآله أجمعین.»[14] 

این روایت دو مشکل دارد یکی اینکه این روایت از کتاب مکارم الاخلاق است و این کتاب ازنظر سندی اعتبار ندارد، مشکل دیگر اینکه در روایات بسیار درباره آهن آمده که رجس (آلوده) است و از استفاده از آن نهی شده ولی می‌توان گفت که در این مورد استثنا شده، از طرف دیگر خود تربت امام حسین (ع) درمان کل بیماری‌ها است و نیازی به این روایت ندارد.

نشره، یازدهمین درمان میگرن

دعاهای درمانی انواعی دارد، عوذه، رقیه و نشره و شاید انواع دیگری هم باشد. بهترین درمان دعا است و در روایات معتبر درمان با دعا آمده. پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «لکل داء دواء»[15] 

ترجمه روایت:
«برای هر بیماری دوایی است.»

و امام رضا (سلام الله علیه) درباره معنی این حدیث می‌فرمایند: «لکل داء دعاء»[16] 

ترجمه روایت:
«برای هر بیماری دعایی است.»

امام صادق (سلام الله علیه) می‌فرمایند: «کسی که از گردن‌درد شکایت دارد یا مبتلا به میگرن است یا احساس ادرار می‌کند (واقعاً ادرار ندارد) دستش را بر محل درد قرار دهد و بگوید:
أسکن سکنتک بالذی سکن له ما فی اللیل والنهار وهو السمیع العلیم.»[17]

 قرار دادن دست بر محل بیماری در رساندن اثرات درمانی نقش دارد و این در روایت دیگر نیز به‌طور مشابه تکرار شده است، این روایت در کتاب کافی آمده که از معتبرترین کتاب‌های شیعه است و از این نظر کاملاً قابل‌اعتماد است.

استفاده از دعا برای درمان علاوه بر درمان یاد خدا را نیز به همراه دارد و هدف از بیماری هم همین است یعنی خدا انسان را مبتلا می‌کند تا انسان از غفلت خارج شود و خدا را یاد کند و به سمت او بازگردد.

در روایت آمده: «هل تعرفون طول البلاء من قصره؟ قلنا: لا، قال: إذا الهم أحد کم الدعاء عند البلاء فاعلموا أن البلاء قصیر.»[18]

ترجمه روایت:
«امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند آیا می‌شناسید بلای (بیماری) طولانی‌مدت را از کوتاه‌مدت؟ پاسخ دادیم نه، امام فرمودند اگر به کسی از شما الهام شود که موقع بلا دعا کند، بداند که بلا (بیماری) کوتاه‌مدت است.»

استفاده از داروهای شیمیایی علاوه بر هزینه عوارض زیادی هم دارد و عامل بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج امروزی مانند سرطان مصرف این قبیل داروها است ولی استفاده از دعا این مشکلات را ندارد و حتی امروزه در غرب هم دعا را به‌عنوان یک روش درمانی پذیرفته‌اند.

تعویذ پیامبر (صلی الله علیه و آله)، دوازدهمین نسخه از 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن

امام علی (سلام الله علیه) می‌فرمایند: «این عوذه‌ای است که جبرئیل (علیه السلام) با آن بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل‌شده درحالی‌که پیامبر (صلی الله علیه و آله) مبتلا به میگرن می‌شدند و فرمود ای محمد تعویذ کن میگرن خود را با این عوذه، خداوند (درد را) بر شما سبک می‌کند، ای محمد کسی که تعویذ می‌کند با این عوذه هفت مرتبه روی هر دردی که مبتلا است، خداوند از او محافظت می‌کند، روی محل درد مسح کن و این را بگو:
بسم الله ربنا الذی فی السماء تقدس ذکره، ربنا الذی فی السماء والارض امره نافذ ماض کما ان امره فی السماء اجعل رحمتک فی الارض واغفر لنا ذنوبنا وخطایانا رب الطیبین الطاهرین انزل شفاء من شفائک ورحمه من رحمتک على فلان ابن فلانه وتسمى اسمه.»[19] 

در پایان عوذه باید به‌جای فلان نام شخص و به‌جای فلانه نام مادر شخص بیمار را گفت، چون این عوذه را جبرئیل آورده می‌توان آن را عوذه جبرئیل نامید. این روایت در کتاب طب الائمه آمده که بسیار معتبر است، این کتاب به امام عرضه‌شده و امام پس از تغییراتی مطالب آن را تأیید نموده‌اند.

سوره فاتحه و معوذتین، درمان معنوی میگرن

در روایت آمده: «کان رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم إذا کسل أو اصابته عین أو صداع بسط یدیه فقرأ فاتحه الکتاب والمعوذتین ثم یمسح بهما وجهه فیذهب عنه ما کان یجد.»[20] 

ترجمه روایت:
«هرگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسل می‌شد یا چشم‌زخمی به او می‌رسید یا مبتلا به میگرن می‌شد دست‌هایش را باز می‌کرد و سوره حمد و معوذتین را می‌خواندند سپس صورتش را با دودست مسح می‌کرد و آنچه به او رسیده بود برطرف می‌شد.»

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «إذا أصاب أحدکم صداع أو غیر ذلک فبسط یدیه وقرأ فاتحه الکتاب و قل هو الله أحد والمعوذتین ومسح بهما وجهه»[21] 

ترجمه روایت:
«هر کس از شما که مبتلا به میگرن یا چیز دیگر شود، دستانش را باز کند و سوره حمد را بخواند و سوره توحید و معوذتین و صورتش را با دودست مسح کند.»

سربستن، چهاردهمین درمان بیماری میگرن

در روایت آمده«لا بأس بأن یعصب المحرم رأسه من الصداع»[22] 

ترجمه روایت:
«اشکالی ندارد که مُحرم وقتی میگرن دارد سرش را ببندد.»

بستن سر برای سردرد در بین مردم معمول است و این روایت انجام این کار را تأیید کرده زیرا بستن سر برای مُحرم جایز نیست و اگر این کار فایده نداشت اجازه به آن داده نمی‌شد.

در حدیث قدسی آمده: «لولا أن یجد عبدی المؤمن فی قلبه لعصبت رأس الکافر بعصابه حدید، لا یصدع رأسه أبدا.»[23] 14 نسخه معجزه آسا درمان میگرن

ترجمه روایت:
«اگر بنده مؤمن ناراحت نمی‌شد، سر کافر را با سربند آهنی می‌بستم تا هیچ‌وقت مبتلا به میگرن نشود.»

از این روایت استفاده می‌شود که بستن سر برای سردرد مفید است و مراد از بستن با سربند آهنی، محکم بستن سر است.

منابع:

  1. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۶، ص۵۲۲.
  2. مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۳.
  3. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۶، ص۳۶۳.
  4. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۴، ص۱۵۳.
  5. طب النبی، ابو العباس جعفر بن محمد المستغفری، ص۳۰.
  6. طب النبی، ابو العباس جعفر بن محمد المستغفری، ص۳۰.
  7. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۶، ص۵۰۹.
  8. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۶، ص۴۸۲.
  9. الدعوات، ابن هبه الله الرّاوندی، ص۱۵۹.
  10. مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری طبرسی، ج۱۷، ص۳۶.
  11. مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۷۶.
  12. مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۱۸۶.
  13. طب الأئمه، ابن سابور الزیات، ص۱۲۶.
  14. مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۷۰.
  15. بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۵۹، ص۷۶.
  16. بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۹۰، ص۲۹۶.
  17. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۸، ص۱۹۰.
  18.  الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۲، ص۴۷۱.
  19. طب الأئمه، ابن سابور الزیات، ص۲۰.
  20. طب الأئمه، ابن سابور الزیات، ص۳۹.
  21. مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۶۵.
  22. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۴، ص۳۵۹.
  23. الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۲، ص۲۵۷.
سلامت نویس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *